PSS Packless Sealing System
Förslitning och dropp fri packbox
PSS axeltätningar är världsledande när det gäller axeltätningar och den mest sålda axeltätningen världen över. Idag är detta system vanligen använt av båtbyggare och fartygsvarv vid reparationer eller vid utbyte av äldre packboxar då installationen är enkel och de gamla hylsrören kan användas.
Packboxarna är certifierade av Bureau Veritas, ABS och RINA.
En av de många fördelarna med att installera detta system är att man minimerar underhållskostnaderna, efterjusteringar och tillkommande kostnader som uppstår på grund av traditionella axeltätningar. Man får också en helt droplös axeltätning vilket innebär att man inte får slagvatten i kölsvinet.
PSS shaftseal monteras enkelt och snabbt och finns för axlar i metriskt och Imperial mått i storlekarna 25 - 150 mm.
PSS axeltätning består av en mekanisk yttätning som skapas mellan två plana ytor.
En rostfri rotor som monterats på axeln roterar och tätar emot en fast monterad kolkomposit. Kontaktytan nöts in och självtätas vid drift. Kompositen är monterat med en bälg som omsluter propellerhylsröret. Bälgen tillåter axelrörelse exempelvis vid bak- och frammanöver. Den skapar även tryck emot rotorn vilket säkerställer god tätning. Kompositen innerdiameter är större än axeldiametern vilket möjliggör viss rörelse runt axeln och kompensera för små felvinklar och vibrationer. Rotorn har två o-ringar för att täta mot axeln som ligger i spår i rotorns insida. Dessa o-ringar roterar med axeln och ger således ingen förslitning på axeln vid rotation.
Tätningen är vattensmord och kräver således att vatten kommer in till kompositytan. Detta för att kyla anläggningsytan och minska slitaget. Det är viktigt med ett kontinuerligt flöde av kylvatten. Detta kan tas ifrån huvudmaskinens kylvatten på utloppsidan. Det är också viktigt att säkerställa att inget undertryck skapas i packboxen. Det är även viktigt att man vid dubbla drivlinor sammankopplar packboxarna så man kan få kylning på bägge packboxarna ifall ena motorn ej är i drift.